Pages

Thursday, July 22, 2010

TIP 2 JUALAN : JANGAN JUAL!

Jangan jual ?

Pelik betul ....kita nak jual barang tetapi disuruh jangan jual  ...? 

Ini lah tip atau  tunjuk ajar oleh rakan karib saya en boo namanya yg dulunya seorang jurujual dikaki lima , masuk kedai , masuk restoran ...masuk ofis keluar ofis . layaknya kais pagi makan pagi kais petang makan petang. kadang 2 katanya lebat hasilnya dan dilain masa mengecewakan . beliau tidak pernah kekolej , tidak pandai berbahasa inggeris langsung dan cakap melayu pun bahasa pasar . namun beliau kini seorang usahawan sykt sendiri belum jutawan lagi katanya. tetapi tak lama je lagi ...tapi dah pakai bmw ....dulu tonggang 'kapcai" saja .

kejayaannya  bermula apabila beliau menjual barang 2 komputer dari kedai kekedai dan selalunya gsgal membawa pulang komisen  yg berbaloi .  Mula mula beliau bersedih hati sebab terasa kekurangan diri  yakni tidak fasih berbahsa inggeris sedangkan di pejabat 2  bahasa pilihan ialah BI. Azam nya tetap mahu berjaya dan beliau mula belajar BI dgn menghadiri kelas malam  dan beliau "belasah" je cakap BI ....lama2 katanya BI nya ada kemajuan walaupun  hanya yg basic saja ...itu pun sudah memadai sebab dlm bidang jualan kita  perlukan seni  komunikasi yg efektif yg akan membawa hasil .

Ada sedikit peningkatan katanya setelah mula menguasai BI ..namun katanya hasil masih jauh lagi tidak mencukupi untuk menyara anak isteri .  Terus beliau berfkir kenapa orang tak ramai beli produk jualan nya ." adakah sebab produk ni  tak da kualiti , atau memang aku ni tak pandai menjual " Itulah sering dia bertanya pada diri sendiri.

Akhirnya dia dapat jawapan  setelah di teliti dari pengalaman nya...begini :-

a) pelanggan tidak suka membeli  - pada mereka duit kena keluar , mungkin kena tipu penjual , barang tidak
    berkualiti ...dsbnya ..dan mereka tidak suka mendengar perkataan  spt  beli, diskaun, murah , lelong ,jual ...pada awal  ayat yg dikeluarkan oleh jurujual ....kalau kita dlm restoran dan ada jurujual dtg ...selalunya
   mereka akan  menggunakan perkataan diatas ...terus kebanyakn pelanggan akan melambai tidak minat ,
  sudah ada  , dan ada yg buat tak tahu , dsbnya.

   jadi apa cara mengtasinya  : jgn guna perkataan 2 tersebut ...gunakan perkataan kongsi , nak tunjuk , nak
   beri try , dll  jadi dlm kepala  otak  kita ialah kita mahu berkongsi produk yg kita jual dgn pelanggan ...dan
   apabila pelanggan mula   menunjuk ingin tahu atau mula membelek produk baru lah kita jelaskan
   penggunaan ..jgn sebut harga dulu ...kita kongsikan faedah produk ini pada pelanggan ...contoh nya "
   assalamulaikum bang ...abang nampak  seperti seorang executive yg hebat ..jika abg pakai pen ni ..memang
   sesuai utk abang..." tentu dia akan  menoleh dan memegang pen tersebut ....inilah taktik menarik minat yg
   pertama ...jika kita sebut  " bang pen   ni murah bang ..." saya rasa tentu dia akan gelengkan kepala ...walaupun pen tersebut murah atau bergaya ...sebabnya kita menjual ..  pelanggan akan rasa selesa jika kita
   tidak menampakkan yg kita bukan nak kan  duit ...dan kita nampakkan yg kita nak kongsikan faedah
   produk atau servis kita ...mari kita praktiskan ..

   TIP 3  dan TIP 4 akan tersusul kemudian ...