Pages

Wednesday, July 6, 2011

Hilangkan stress di tempat kerja dengan " reverse self-psychology"

Department  didalam organisasi dimana saya bekerja mencari rezeki adalah merupakan  diantara yang paling "stressful "dan "digeruni" rakan-rakan sepejabat . Apakan tidak ....dengan "volume" kerja yang tidak putus-putus sehingga sesak untuk bernafas , tiada masa untuk ambil "time-off" untuk minum di pantry  walaupun sebentar, dengan deringan talipon yang bertali arus daripada pelanggan -pelanggan dan boss-boss yang "demanding" , dengan " meeting-meeting" yang wajib dihadiri , dengan " objective-objective " yang mesti dicapai , dengan DOI ( departmental operating instructions ..dalam Jabatan Kerajaan dipanggil SOP ) yang ketat yang " non-negotiable" ( wajib tidak dapat tiada)  mesti diikuti , apalagi dengan list-list " audit dan operational risk requirements" yang membebankan dan sentiasa bermain dikepala samaada  Department kita lulus setiap 6 bulan  auditing . Jika tidak "masak " jawabnya . Itu belum diambil kira kerenah-kerenah staff lelaki dan perempuan dengan " headcount ' yang double-digit . Setiap hari ada saja " staff issue" yang harus ditangani ....resignation, training, masaalah cuti sakit, maternity , gaduh antara staff , kemurungan , soal morale mereka dan lain lain  hal  yang "crop up" secara mendadak ....

Pendekata , setiap hari adalah sebuah perjuangan ibarat berperang di medan perang yang tiada "ending" ( jika anda pernah menonton sebuah movie " the longest battle " ( dalam perang dunia kedua.) ...dan bila masa untuk pulang kerumah sudah tentu jauh lewat malam..tenaga mental sudah " drained out" , kepala berasap ( memang boleh nampak jika anda teliti betul betul) , perut yang lapar tidak ada selera lagi nak makan .....dan langkah akan jadi  longlai ....bila sampai rumah ...selepas mandi dan solat ...perkara " luxury " ( mewah) yang dinanti nantikan adalah tidur di alam " slumberland " ...itupun jika tiada apa apa halangan .....ia ibarat " charging the batteries" untuk berperang keesokan hari ....

Hah ...jika anda sekarang ada mengalami stress kerja seperti diatas bagaimana cara anda atasi nya ? adakah anda akan pergi jumpa boss minta ditukarkan , atau anda akan berhenti kerja , atau anda akan bermurung durja dan bila balik rumah akan marah sini marah sana ....dan  jika anda sudah berumah tangga tidak ceria didepan keluarga sebab asyik ingat bebanan kerja ? jika jawapan adalah "ya" maka elok juga saya kongsi kan cara saya mengatasi masaalah ini seperti yg dipinta oleh seorang "follower" dalam blog ini ....mungkin cara saya yakni dengan menggunakan " reverse psychology " terhadap diri sendiri tidak berkesan pada anda namun jika ia berkesan pada saya ....dimana " symptoms" sebelum adalah teruk dan selepas adalah "contrasting" ...lebih positive maka anda boleh memikirkan dan mencari cara cara yang lebih sesuai ....

Dibawah adalah beberapa contoh yang saya gunakan :-

a) mula mula saya "psyche" sikap terhadap kerja ....dimana dari kerja adalah amanah dan ibadah ...
b) setiap ringgit yang aku dapat ( gaji atau upah) mestilah halal ..yakni sebab aku betul betul kerja bukan main main atau lebih byk buang masa seperti bersembang atau buat kerja peribadi an bukan kerja utk syarikat ..maka pada  aku nilai ringgit yg aku dapat tinggi nilai nya dan lebih berkat walaupun gaji aku tidak lumayan .
c) maka aku " psyche" diri sendiri bahawa sebab aku berkeja utk cari makan maka aku mesti lah seronok bekerja ..jika kau suah rasa seronok bekrja maka tiada beban dalam fikiran dan hati .
d) setiap hari aku akan rindukan kerja ....jika hari isnin kerja aku akan bangun seperti harimau an rasa ceria " wah bestnya pagi ni nak pergi kerja ....jumpa rakan rakan sepejabat , pelanggan dan sebagainya
e) dalam kereta aku pasang lagu tamil ...mungkin anda tidak setuju dan rasa " weirdo" lah ..namun tidak mengapa ini cuma optional saja ...sebabnya pada  saya lagu tamil rancak dan ceria walaupun saya tak faham apa yang mereka nyanyi ....dan saya perlukan keceriaan pagi pagi ...jika saya pasang lagu yg liriknya "kecewa" atau frust atau jiwang jiwang ....masakan boleh rasa ceria....
f) dan bila tiba pejabat aku akan "greet " setiap orang ...baik yang berpangkat mahupun pekerja pekerja cuci dan pengawal keselamatan ...sebab mereka pun bekerja ....dan perlukan perhatian dan rasa dihormati ..tiaa bezanya
g) bila duduk saja aku akan berdoa ...( tak payah lah tunjuk dalam hati pun cukup ) ..agar hari ini Tuhan berkati dan agar permudahkan .dan panjatkan rasa bersyukur pada Tuhan sebab aku ada kerja yang baik
h) dan aku akan fokus pada kerja ...buat yg terbaik .....malah lagi baik dpd semalam ...aku akan fikirkan cara yg lebih baik utk mencapai objektif  kerja aku dan juga department demi syarikat aku jua
i) dan pabila aku mula kerja aku akan buat secepat mungkin tapi tidak membuat kesilapan ...
j) aku akan rasa wlaupun aku ni pekerja ...syarikat yang aku kerja seolah olah aku punyai saham rakan kongsi maka aku akan lakukan yang terbaik demi kemajuan syarikat aku
k) aku tidak akan cuma buat kerja yang diberi malah aku akan sentiasa cari jalan dan buat cadangan pada boss aku tentang cara cara untuk membuat kerja lebih efisien , untung lebih banyak , kos boleh turun . ....
l) dan pabila otak aku sentiasa berligar memikirkan dan jika aku dapat idea idea yg bernas maka aku akan kongsikan pada boss boss ...wlaaupun tidak dapat hadiah itu tidak jadi halangan sebab (j) di atas . lama kelamaan aku akan rasa seronok memebri cadangan .....
m) untuk mencari idea idea yg menbina aku akan berfikir dan merujuk buku buku atau bertanya orang lain .....( jika anda lakukan and sedang mengembangkan keupayaan anda sekali
n) aku akan menjaga relationship dgn staff dan boss boss ...agar smeua berjalan baik
o) jika boss meminta pertolongan kerja ayat yg typical dari aku ialah " no problem " ...bukankah semua boss suka dengar perkataan perkataan begini ..
p) jika anda sudah banyak kerja tapiu anda rasa boleh ambil kerja lain lagi ni ...cuba anda pergi cuba boss anda dan cakap " boss ada kerja lagi yang boss nak beri pada saya ? " ..jika ikut reaksi biasa ...tentu jika kerja kita banyak kita lagi nak minta boss kurangkan .....tetapi cuba anda " apply"  cara ini ...boss anda akan terperanjat ...dan mungkin terkejut dan akan dapati anda adalah seorang pekerja yg lain dari yg lain .....cubalah ..( tapi mestilah reasonable juga ..janganlah ambil semua kerja sampai tak balik rumah .itu penaykit workholic ....orang yang workholic tidak semestinya bekerja dgn "smart " ..tetapi anda mahu pikul
lagi kerja atau tanggung jawap sebab anda bekrja dgn cerdik ...
q) yang bagus ...anda boleh bincang dgn rakan rakan sepejabat ...cara mencapai objektif...dengan ini anda akan rasa seronok ....dan otak "creativiti' anda akan mula berjalan dengan lancar...

Diatas adalah cara psychological ....anda boleh fikirkan cara anda sendiri sebab setiap individu adalah lain dari yang lain ....

Pokoknya ..jika anda mula seronok pergi bekerja setiap hari ....masakan stress akan menyerang diri anda ?

sekian ....